Albin i Ghana
(2024)
Kommunikationsplan och innehållsproduktion för idrottskonsulenten Albin Borgs projekt att introducera innebandy i Frankadua, Ghana.
#AlbiniGhana började som ett personligt projekt – en dröm om att få sprida rörelseglädje och kärlek till sport genom att introducera en ny idrott i ett nytt land.
Längs vägen växte drömmen till ett tillsammansprojekt som engagerat både på lokal och global nivå. Tack vare dokumentation och kommunikation via sociala medier lyckade Albins arbete inte bara skapa engagemang på plats i Frankadua, utan över hela världen.
OM PROJEKTET
Tack vare Albins arbete i kombination med kommunikationsinsatserna uppmärksammades projektet bl.a. av Svenska Innebandyförbundet (SIBF), Internationella innebandyförbundet (IFF), den globala volontärorganisationen IVHQ, Ghanas kungafamilj, lokalpress samt RF-SISU.
Under 2024 har även den världsledande tillverkaren av innebandyutrustning, Unihoc, gått in som samarbetspartner.
RESULTAT
Digitalt engagemang
(Mätt över projekttiden 11/1-8/4)
183k
unika konton som nåtts via Instagram
+13k
gillamarkeringar, kommentarer, delningar och sparade objekt
478k
organiska exponeringar på Instagram
48st
publicerade inlägg på Instagram
63%
tillväxt i följarantal på Instagram
12st
artiklar, podcastinspelningar och omnämnanden
Många idrottsprojekt har gott om hjärta, men saknar resurser. Albins initiativ var inget undantag. Med hjälp av privatpersoner, föreningar och eldsjälar hade han samlat in pengar och utrustning för att kunna påbörja sin resa. Målet var tydligt men inte enkelt: att introducera och lära ut innebandy till ett nytt samhälle med 0 kännedom om sporten och vitt skilda förutsättningar.
Ett initiativ som fick enorm genomslagskraft lokalt. Men genom vår gemensamma passion för rörelseglädje och idrott väcktes tanken av att kunna göra något mer. Det som saknades var en plan och struktur för att kunna dokumentera och sprida arbetet vidare utanför Frankaduas gränser – för att verkligen maximera effekten av Albins arbete.
Förutsättningarna? Ett personligt Instagram-konto på under 1000 följare, och ingen budget för betald annonsering.
BEHOVET
“Jag hade en dröm, ett datum och material för att genomföra arbetet på plats. Men ingen plan för hur man skulle kommunicera det hela. Tanken var att höfta och ta det på uppstuds, men när jag kom i kontakt med Melinda var det som en ny värld öppnade sig. En värld som gjorde min resa synlig för fler på ett plan som jag aldrig någonsin kunnat föreställa mig.”
Albin Borg
Idrottskonsulent RF-SISU Småland
& Grundare av Frankadua Floorball Club
Engagemang på plats
70st
Aktiva ungdomar, fördelat på 3 olika skolor
125
Genomförda träningspass
50/50
fördelning bland flickor och pojkar
3st
Organiserade turneringar
7000
kronor insamlat till uppstart av lokal innebandyskola
2024
året då innebandyföreningen Frankadua Floorball Club grundades
All kommunikation skedde på distans, med Albin på plats i Ghana och jag placerad i Malmö. Genom en tydlig kommunikationsplan och struktur för insamling av material kunde vi under 11 veckors tid upprätthålla en frekvens på 3-4 publicerade inlägg i veckan som i realtid dokumenterade och spred Albins arbete till en global publik på över 183.000 personer.
PROCESS
Kommunikationsstrategi
Löpande innehållsplanering för Instagram
Löpande innehållsproduktion för Instagram (reels, bildspel, grafik och bildtexter)
Artikel för International Floorball Federation