Öka era sponsorintäkter – 3 framgångsrika försäljningsargument
Rättighetsbyrån har släppt sin årliga trendrapport med fokus på sponsring och rättigheter i Sverige och delar med sig av värdefulla insikter för idrottsföreningar.
För er som förening som vill öka era sponsorintäkter innehåller rapporten en rad konkreta tips och insikter som ni kan applicera i er verksamhet. Tips kring
Har du inte tid att skumma igenom hela rapporten kan du istället ägna 3 minuter tillsammans med mig där jag går igenom de 3 mest effektiva försäljningsargumenten för att knyta an sponsorer → och vad de faktiskt betyder för er som förening.
De 3 effektivaste försäljningsargumenten för att öka sponsorintäkter
Möjlighet till association med stark rättighet
Vad det innebär
Associationsmöjlighet till en stark rättighet bygger på att ni som förening har ett starkt etablerat egenvärde. Det kan handla om att ni har ett bra rykte, en bra relation till er publik och era medlemmar, eller att ni har väldigt starka och tydliga värderingar som ni är bra på att leva upp till och kommunicera. Egenvärdet behöver vara så pass starkt att när en potentiell sponsor ser ert arbete, vill de samarbeta med er för att kunna ta del av er publik för att skapa starka associationer till de värderingar som ni delar. Det hela bygger alltså på samarbete.
Hur ni kan använda det i er förening
Framhäv vilka starka associationer och värderingar ni kan erbjuda potentiella sponsorer att förknippas med, och gentemot vilken målgrupp. Det är det som sponsorn köper in sig på. Detta förutsätter att ni som förening vet vilka ni är, vad ni står för och vilket värde ni kan erbjuda så att sponsringen blir trovärdig och relevant.
Möjlighet att bidra till samhällsnytta
Vad det innebär
För oss som arbetar inom idrott kan det tyckas ganska självklart vilken samhällsnytta man bidrar med. (Brottsförebyggande, skapar mötesplatser och arbetstillfällen, hälsoförebyggande och utbildande inom både ledarskap och personlig utveckling, för att nämna några). Så pass självklart att det ibland är outtalat. I många fall är det ganska svårt att kvantifiera, och för en sponsor är det viktigt att kunna mäta effekterna av ett samarbete. Vi behöver med andra ord kunna följa upp hur föreningsarbetet, i samarbete med sponsorn, bidrar till ökad samhällsnytta socialt, miljömässigt eller ekonomiskt.
Hur ni kan använda det i er förening
Konkretisera samhällsvärdet ni bidrar med och hur detta mäts. Visa på hur samhällsnyttan också bidrar till affärsnytta. Har ni inte möjlighet att mäta på egen hand kan ni ta hjälp av större årliga sammanställningar gjorda av kommuner eller idrottsförbund. T.ex. EYs rapport för Svensk Innebandy.
Exponering av sponsorns varumärke
Vad det innebär
Sista punkten omfattar var synligheten och associeringen mellan sponsor och rättighet sker någonstans. Som rättighet är det en fördel att ha många olika exponeringsytor att erbjuda potentiella sponsorer. På så sätt kan de välja en kanal som passar deras budskap och den målgrupp som de vill nå ut till. En associering med era idrottare för att nå ut till en publik av trogna fans som kommer på era matcher görs med fördel genom exponering på en matchtröja som både är synlig och har fysisk närhet till era utövare.
Hur ni kan använda det i er förening
Erbjud relevanta exponeringsytor som kan placera sponsorns varumärke framför rätt målgrupp i ett sammanhang/miljö som stärker de associationer de är ute efter. Höj ert erbjudande genom att leka med aktiveringen!
Sist men inte minst
Det är viktigt att som rättighet kunna erbjuda ett sätt att mäta effekterna av sponsringen och de resultat det ger. Både kopplat till affärs-och samhällsnytta, men också sett till relations-och varumärkesbyggande.
Ta del av hela rapporten: Right Trends 2024 – Rättighetsbyrån