Svensk Innebandy skapar samhällsnytta för 3 miljarder kr – Såhär kan ni som förening eller förbund använda det i er kommunikation!

 

Utifrån EYs senaste rapport, gjort på uppdrag av Svensk Innebandy konstateras . En mätning som ni som innebandyförening också kan dra nytta av i er kommunikation och ert erbjudande gentemot sponsorer.


Att innebandy som Sveriges största inomhussport skapar värde för både utövare och samhället i stort är det ingen tvekan om. Men tack vare EYs senaste rapport gjord för Svenska Innebandyförbundet som släpptes i veckan finns nu även siffror som ekonomiskt kvantifierar innebandyns samhällsnytta.

Utifrån rapporten har jag satt ihop 7 förslag på budskap och konkreta användningsområden som ni som innebandyförening kan använda er av i er kommunikation för att attrahera fler sponsorer, utövare och volontärer!

  1. Innebandy beräknas bidra till 108 miljoner kronor i minskade sjukvårds- och läkemedelskostnader kopplat till fysisk och psykisk hälsa.

    Använd det för att: Söka ekonomiskt stöd från stat och kommuner

    Budskap: Pengar investerade i innebandyn innebär besparingar för sjukvården. Genom att satsa på idrott kan vi arbeta förebyggande istället för behandlande.


    Använd det för att: Attrahera fler ungdomar

    Budskap: Innebandyn bidrar till minskad risk för ångest och depression. Idrotten behöver inte konkurrera med skola och karriär, utan ger tvärtom förutsättningar för bättre skolresultat och framtida karriärmöjligheter.


    Använd det för att: Attrahera fler vuxna och seniorer

    Budskap: Regelbunden innebandyträning ökar livskvaliteten genom att upprätthålla ett aktivt och hälsosamt liv. Det minskar även risken för sjukdomar som diabetes och demens.


  2. Innebandyn bidrar till värdeskapande genom hållbar utveckling inom 4 globala mål

    Använd det för att: Attrahera sponsorer som vill engagera sig genom CSR

    Budskap: Genom att engagera er i innebandy bidrar ni till hållbar utveckling inom hälsa och välbefinnande, god utbildning för alla, jämställdhet och minskad ojämlikhet.


  3. 2,3 miljoner kronor har investerats i Parainnebandyn, dess ledare och ca 2000 utövare sedan slutat av 2022

    Använd det för att: Öka intresset och engagemanget kring parainnebandy

    Budskap: Innebandy kan anpassas efter både fysiska och neuropsykiatriska funktionsvariationer. Helt enkelt en sport som är till för alla!


  4. 13 miljoner kronor har investerats i utbildning för över 11.000 personer inom ledarskap, domar- och tränarutbildning, idrottsglädje och psykisk ohälsa

    Använd det för att: Attrahera fler ledare, tränare, domare och styrelsemedlemmar

    Budskap: Innebandyn främjar livslångt lärande och erbjuder personlig och professionell utveckling genom utbildningar.


  5. 2,9 miljarder kronor beräknat värde av ideellt arbete från volontärer (tränare, materialare, lagledare, fysioterapeuter m.m)

    Använd det för att: Attrahera fler engagerade medlemmar, ledare och volontärer.

    Budskap: Eldsjälar och volontärer är den bärande kraften i svensk innebandy. Tillsammans gör vi skillnad på riktigt!



Vill du ha fler tips på hur ni kan maximera er föreningskommunikation?

 
Previous
Previous

Öka era sponsorintäkter – 3 framgångsrika försäljningsargument