Vad gör en idrottare attraktiv för sponsorer?
Frågar vi företaget SportsPro Media är svaret en kombination av idrottarens:
Varumärkesstyrka
Marknadspotential
Ekonomiska potential
Tillsammans med NorthStar Solutions Group, LLC kartlägger dem varje år världens mest attraktiva idrottare ur ett internationellt sponsor- och marknadsföringsperspektiv.
Även om synen på kommersialisering av idrott ser annorlunda ut i Sverige jämfört med många andra länder tycker jag det är intressant att följa hur området utvecklas på global nivå. För det händer ju oavsett om vi är delaktiga eller inte!
Utöver den positiva trenden kring kvinnliga idrottares framfart i årets rapport fastnade jag för insikten att inte en enda svensk är med ens på Topp150-listan.
🤔 Beror det just på vår avhållsamhet mot kommersialisering?
🤔 Eller på att den idrottsliga prestationen enbart står för 3,5% av totalpoängen?
🤔 Är internationell marknadspotential överhuvudtaget något som svensk idrott vill eftersträva?
Ta del av min sammanfattning av rapporten i bildspelet nedan:
Jag älskar studier som väcker nya frågor! Och just varför den sportsliga prestationen viktades så lågt jämfört med andra mätvärden när det kom till idrottares marknadsföringspotential förbluffade mig.
Är inte sportsliga resultat det som vi eftersträvar med professionell idrott?
Men så tog jag ett steg tillbaka.
Reflekterade över min egen tid inom elitidrott.
Och kom fram till att det finns så många fler värden att lyfta!
Det jag kom fram till?
Sportslig utveckling ligger idrotten närmst. Affärsmässig utveckling är prio som företag. Nyckeln för win-win samarbeten ligger i att hitta överlappet.
För även om sportsliga prestationer har ett starkt egenvärde i att inspirera och pusha både de fysiska, mentala och kulturella gränserna för vad som antas vara möjligt, så jag tror på att både idrottare och företag kan vinna på att se elitidrott ur ett bredare perspektiv.
Ett där idrottarnas personliga egenskaper, värderingar och förmåga att som förebilder driva socialt engagemang och förändring också ges utrymme.
👉 Hur tänker du?